Pilih tile Bilik Air dan Kamar Beradu

20:12

Minggu lepas Mr B ajak aku pilih tile untuk lantai bilik tidur dan bilik air serta tile dinding bilik air. Dengar 3 jenis tile ni pun mata aku dah berpinar2, nasib baik dia tak kasi aku design 1 rumah. Kenapa mata aku berpinar ala2 orang nak pengsan gitu??? Sebabnya aku belum pilih tema untuk bilik air. Dah banyak sangat gambar yang aku google, semua cantik2 sampai xtau nak pilih yang mana. Dalam kepala aku cuma fikir nak suasana bilik air yang warm dan dalam masa yang sama nampak mewah. Kalau macam ni, dah tak boleh lari dari warna cream. Warna cream cerah gabung dengan cream gelap kemudian disatukan dengan penataan cahaya lampu kekuningan...pergghhh aku punya idea, pikir nak cantik je. Ko tak pikir ke warna cream tu kalau dah comot nanti susah nak bersihkan. Pikir2 balik, kesian pulak kat tuan punya bilik nanti nak kena sental kekotoran, dan mestilah aku akan dipersalahkan. Oh no, tak nak, tak nak...

Habis tu nak tema warna apa lagi??? Warna biru, hijau, pink, ungu...semua aku dah reject awal2...Mr B bukan budak2 lagi tau, dah boleh jadi bapak budak dah pun, tak kan la bilik air warna pink kot...ahahaha.... Masa otw ke kedai tile, aku bagi Mr B tengok gambar yang aku google, then aku suruh dia pilih satu. Dan dia pun pilih gambar macan kat bawah ni. Dia suka tile bilik air ni, nampak matured dan kemas. Hitam itu seksi katanya.. Aaauuuwww..

Yes, aku pun suka bilik air ni. Simple, kemas and look matured.

Tapi bila sampai di kedai tile, tukang pasang tile tu cakap tile jenis kasar macam ni tak sesuai untuk pasang di dinding, kalau untuk lantai sesuai la. Kami pun pilih la tile macam ni, warna grey gelap untuk lantai bilik air. Harga RM 6 untuk sekeping saiz 2'x1' kalau tak silap aku. Untuk dinding pulak kami aku pilih tile licin yang biasa je, warna hitam corak garis menegak dan warna putih kekuningan corak yang sama. Harga RM1.9 sekeping. Aku sempat snap gambar untuk tatapan diri sendiri dan tak salah kan kalau aku nak share kat sini.

 Tile yang aku pilih untuk dinding bilik air. Yang corak bunga tu aku x ambik pun. Bukan taste aku nak serabutkan bilik air dengan corak bunga2 ni.

Setel tile untuk bilik air. Pening juga nak buat keputusan, lagipun tak ada yang berkenan, aku ambik mana yang ada je la. Harap nanti keluar jadi elok bila dah siap pasang. Untuk lantai bilik mula2 Mr B pilih tile 2'x2' yang warna putih solid je memandangkan cat bilik warna putih. Tapi aku rasa tak cantik tile tu, kilatnya pun kurang. Jadi, aku pilih tile 2'x2' yang lebih berkilat. Warna cream pucat corak ala2 kayu sikit, harga RM 12. Yang ni aku puas hati sebab memang aku berkenan. Mr B akur je, dia percaya pada mata aku agaknya...hehehe...Tapi sayangnya aku lupa ambik gambar...Tunggu dah siap nanti la ek baru tunjuk.

Kedai tile yang aku pi dengan Mr B ni dekat Jitra, area Kelubi. Nama kedai ACFirst Ceramics kalau tak silap aku lah. Masa aku pi tu hujan, tak sempat nak save signboard dalam kepala...huhuhuu... Resit pulak ada kat tauke besar. Tukang pasang tile yang suggest untuk pi kedai tu, murah katanya. Banyak pilihan jugak kat kedai tile ni, cuma aku rasa tile terkini kurang sikit pilihannya. Banyak yang patern lama. Showroom pun xda. Kat bawah ni gambar tile yang aku sempat snap dalam kedai.



Tile merah putih ni adik Mr B pilih untuk bilik mandi diorang. Harga RM 10 sekeping. Boleh tahan jugak taste budak2 ni. Aku tak rasa berkenan langsung dengan warna2 tile ni.

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images