Maritime Waterfront Hotel Penang - Review

09:20

Maritime Waterfront Hotel, Penang. Okeh ni hotel baru. Baru sangat2 beroperasi pada pertengahan June lepas. Nak dijadikan cerita, aku ni pantang ada masa free mesti akan godek2 booking.com ataupun Agoda. Dh jadi mcm hotel hunter dh aku ni. Padahal bukan nk stay pun, saja2 tengok bagi senang biji mata. Tengok punya tengok, aku nampak hotel ni area Penang. Interior cantik berkonsep soho, semua bilik sea view. Tapi harganya aku x mampu, minimum RM500++ semalam. Simpan dalam hati jelah. 


Keesokan harinya aku godek2 lagi si Booking.com. Korang tau x apa yg aku nampak, Maritime Waterfront Hotel offer RM271.64 untuk Deluxe One-Bedroom Suite. Aku cek dlm Agoda, masih RM500++ untuk room type yg sama. Tanpa berfikir pnjang aku pun booking 1 malam. Yes, aku nak try sebab berkenan sangat. 

Lepas tu baru aku bagitau Boy. Terpaksa la org tua tu amik cuti semata2 nk teman aku ke Penang. Trip kali ni aku lebih kepada santai sambil berehat, setelah penat bekerja nak jugak bagi rewards kat diri sendiri. Pagi tu kami lepak sambil photoshoot kat Batu Ferringhi. Tengahari kami lunch dekat Starbucks Batu Ferringhi. View cantik tpi aku lupa snap gmbar.

Kami check in pukul 2 petang. nak sampai ke hotel ni agak susah memandangkan nama hotel belum wujud dalam GPS. Aku taip nama jalan "Pesiaran Karpal Sigh 2" boleh lah sampai ke sana. Dah sampai, dah nampak bangunan, tapi cari entrance x jumpa sebab dikeliling dengan shop lot. Signboard pun aku x nampak, ataupun aku rabun x tau la. pusing 2 3 kali jugak la baru aku nampak perkataan MARITIME. Kat atas entrance ada tulis AUTOMALL. 

Masa check in staff dia sediakan welcome drink. Proses cek in ambil masa dalam 5 minit je. Kebanyakan staff front office orang Philipine, so derang x tau cakap melayu tetapi sangat friendly & helpfull. Interior lobi hotel sama macam dalam gmbar kat Booking.com cuma ruang agak terhad. Banyak review yang kata kat lobi x ada aircond, tapi aku x rasa panas pun. Macam mana tu ??

Masa booking aku ada request private parking, jadi aku dapat 1 keycard untuk access parking dan 1 keycard untuk bilik. Parking lot dalam hotel ni ada 2 tingkat. Tingkat 1 untuk pengunjung shopping mall AUTOMALL dan groundfloor untuk hotel guest. Untuk access ke groundfloor parking mesti ada keycard. Disini aku dah rasa security yang agak memuaskan.

Dari Parking lot, guest boleh naik lif terus ke bilik. Tapi nak masuk lif pun mesti scan key card ok. Aku dapat bilik tingkat 10 no.06. Aku book Deluxe-One Bedroom Suite, tapi dalam suite yang aku dapat ada 2 bilik. 1 bilik tingkat bawah, ada 2 katil single dan 1 master bedroom tingkat atas ada 1 katil king saiz. Selain dari tu ada dapur untuk main masak2, ada meja menghadap laut, ada ruang tamu beserta LCD TV dan sofa. Segala kemudahan dah tersedia tanpa diminta. Jom layan gambar.

ni lah bangunan hotel. Gambar ihsan dari Booking.com sebab aku x sempat snap yang real. Punya lah pening nak cari entrance, kalau aku sempat snap gmbar lagi memang nak kena ketuk dengan Boy.

Entrance hotel yang tertulis MARITIME. Memang susah nak nampak sebab berada di dalam kawasan Automall. Depan bangunan ni ada parking untuk public rm5 sekali parking. Sesiapa berhajat nak cuci kereta pun servis disediakan.

Lobi hotel. Sekali lagi gambar ihsan dari Booking.com. Lobi sebenar pun macam ni, xda beza.

Ruang tamu. Tingkat atas tu master bedroom. Nampak macam ni terus senang hati.

Ruang tamu view dari tingkat atas.

Suka sangat interior design warna putih, merah, hitam, kelabu & coklat bila matchkan rasa romantik sangat.

Buah-buahan juga disediakan. Aku habiskan epal hijau & buah lai je. oren x makan.

Dapur dilengkapi alatan memasak. periuk, kuali ada dalam kabinet. hoob, stove & oven pun ada. freezer besar gedabak. apa lagi ko nak...

Ni yg biasa ada kt mana2 hotel. Tapi yg ni paling kemas teratur dalam box. cawan pun bersih. hotel baru, semua serba baru.

ni boy habiskan. petang dia minum milo, malam dia buatkan tea untuk aku dan green tea untuk dia. esoknya dia minum nescafe dan tea untuk aku.

part ni aku pling suka sebab sea view. malam nampak lampu2 kapal. pagi2 nampak laut. 

view pagi, sejuk mata memandang. serius x nak balik.

bilik tingkat bawah. bertentangan dengan dapur. bilik ni sempit je, muat2 untuk 2 katil. kalau nak tengok tv kena ke ruang tamu. wardrobe pun di ruang tamu. toilet ada sebelah bilik ni tapi kena keluar dari bilik dlu bru boleh masuk toilet.

ni master bedroom tingkat atas. meja tepi dinding tu nak buat kerja pun boleh, nak makeup pun sesuai. bertentangan dengan katil, ada tv. aku tido atas katil ni sambil layan crita dalam youtube guna wifi hotel, laju je. ramai yg kasi negative review pasal wifi, acaner tuu??

sebelah katil ada sofa. kalau selak langsir belakang sofa, boleh nampak ruang tamu.

yang ni aku x expect akan ada. jam digital !!! aku belum pernah nampak kat hotel2 lain. atau aku yg jakun??? hahaha

toilet master bedroom. air laju sangat. mandi lama2 pun best.

toilet master bedroom lagi. masa aku baru masuk, hujung tisu dilekatkan dengan sticker hotel. maknanya tisu baru, bukan bekas yg org sebelum ni guna x habis.

yang ni toilet tingkat bawah. bertentangan dengan dapur. nampak x belakang aku ada freezer.

view dari atas katil master bedroom. yg bercermin tu wardrobe. puas tengok cermin!!

isi dalam wardrobe. ada kasut dan laundry beg di bawah. sebelah lagi ada safe box.

ni wardrobe tingkat bawah. siap dengan iron & iron board. 

hair dryer kat mana2 hotel pun ada. tapi yg ni best guna sebab baru lagi...ehehe

finally, aku gila nak stay kat sini lagi sebabnya kali ni aku x payah keluar duit. semuanya ditaja oleh Boy. Alasannya dia puas hati sangat stay kat sini. Then dia bagi tugas kat aku plan next vacation yg best2. Kena continue godek2 Booking.com & Agoda lagi la jawabnya. ahaha...gilaa!!!

Sekian, dari sudut kejakunankuuu !!!!!

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images