Wedding Preparation

09:54

Tukar Tarikh
Dimaklumkan bahawasanya tarikh perkahwinan aku telah bertukar yang asalnya ditetapkan pada 28.08.2015...sebulan sebelum tu tarikh ditukar kepada 20.11.2015 atas sebab2 yang tak dapat dielakkan...its ok, xda lah kalut sangat nak buat persiapan...

Prewedding Photo
Gambar prewedding pun siap awal memandangkan aku & husband sangat excited...kami siap photoshoot pada April 2015...seminggu selepas photoshoot, sesi memilih gambar pula...aku mula rasa jemu part ni...kami boleh pilih 78 pose daripada 300++ pose...dari pagi sampai ke petang dok ngadap gambar sampai nak muntah...haha...bila selesai, on the other day kami kena pergi cek design pula...maka 5-6 kali juga lah kami ulang alik pergi tengok gambar yang dah siap diedit...setiap kali, ada je yg aku x puas hati...akhirnya aku surrender, menyerah bulat2 pada pihak kedai...x cantik pun xpe, asalkan ada...total semua yg kami berhabis untuk prewedding photo di Crystal Bride Cinematography adalah RM5k...



Wedding Gown
Untuk actual wedding day aku dah dapat 3 gown dari CB punya pakej...tapi malangnya gown kat kedai tu x menepati citarasa aku...tapi aku pilih jugak lah bagi cukup 3...aku sangat2 tak puas hati...ada ke patut kedai tu bagi aku pilih gown yg tak cantik dan x berkualiti...kalau nak yg cantik, kena upgrade dengan cash tau...dalam dilema, akhirnya aku terbodo disitu...aku tambah jugak duit rm300 untuk upgrade 1 gown putih yg berkualiti...melayang pulak duit aku...ni la kot dinamakan dilema pengantin...

Gown putih yg diupgrade rm300...berbaloi ke???

Balik dari fitting gown tu aku dok x diam...aku nak jugak gown yg menepati citarasa aku...at least ada satu pun jadi la...aku x suka gown kembang, aku minat yg fit dgn body gitu...maka bermula lah sesi google mengoogle segala mak nenek website wedding gown...dari luar negara sampai lah ke Malaysia...akhirnya aku jumpa satu website ni, www.cincaibuy.com... menawarkan banyak sangat design wedding gown yg terkini dengan pelbagai harga...terpulang pada citarasa dan kemampuan pembeli...nasib menyebelahi aku...aku jumpa gown yg aku minat dengan harga yg sesuai dengan kemampuan aku...bila nak beli, terfikir pulak macam mana kualiti kain, saiz muat ke dengan badan...last2 minit aku ambil risiko semua tu, beranikan diri beli jugak...barang deliver from china, ambil masa lebih kurang 15 hari bekerja...masa aku beli tu tinggal 3 minggu lagi nak sampai tarikh kenduri...lagi bertambah risiko in case gown x sempat sampai sebelum kenduri...aku berserah lagi...

Akhirnya 3 hari sebelum kenduri, gown pun sampai...kualiti kain sangat memuaskan...saiz pun muat2 aje...fuhh, lega!!! 

Gown yg ditunggu2...akhirnya dapat juga

puas hati dapat pakai gown yg diidamkan...simple...so, i dont care what people talk bout me....ceh, bongkak sgt statement...!!


Ancient Costume
Dalam kepala aku dah plan nak pakai baju tradisi untuk kenduri waktu siang...dan aku dah fikir nak design macam mana, warna apa...dan bermula la sesi menjelajah butik pengantin yg ada baju tradisi thai...kat perlis ni sangat terhad, ada 3 butik je...semua aku terjah, tapi x jumpa yg berkenan...nak x nak aku pun cross border ke thailand la...jumpa la  1 butik kat jalan ke Sadao, lepas sikit je dari border...dapat la design dan warna yg berkenan...walaupun x tepat 100% tapi aku dah puas hati...aku sewa dengan harga 2000baht complete set dengan aksesori...

Boy x suka baju tradisi sebab rimas...aku pakai sorang2 pun jadi la...

Background kat belakang tu pun aku punya idea...nak simple2 je...beli kain plain warna krim, tambah bunga kat atas, pastu letak nameboard kat tengah2...nameboard aku pun simple sangat, letak huruf nama masing2...A for Akphikchard, P for Phamoonse...dibuat menggunakan polistrin...aku tempah dekat butik yg aku sewa baju tradisi...harga 800baht...kak aku kata mahal...tapi bg aku, depa ni jual bakat semata2...berbaloi lah kita bayar pun...kalau buat sendiri, jawabnya patah habis polistrin tu...


Kad Jemputan
Kad jemputan aku print sendiri sebab kalau tempah nanti ada je part yg aku x berkenan...pastu kena ubah 2,3 kali sampai designer meluat...haha...dah sedar diri aku ni cerewet, lebih baik aku buat sendiri...guna microsoft word je okeh...pandai2 la setting layout mengikut saiz & corak kad...nak kata save bajet pun x juga sebab sekeping kad makan kos dalam 50sen...tapi kelebihannya aku boleh print seberapa banyak design yg aku suka...dan hasilnya........





Doorgift
Plan aku x nak buat doorgift sebab takut lupa nak bagi kat tetamu...keputusan ni berdasarkan pengalaman kawan2 aku yg dah kahwin...diorang buat doorgift 200pcs, yg sempat bagi cuma 50pcs je...aku faham sangat bila ramai tetamu datang kenduri, pengantin pun jadi serabut...tak tau sapa jadi sapa dah...masa tu doorgift pun lupa...benda ni mmg terjadi kt kawan2 aku, termasuk aku sekali...

kakak aku sponsor doorgift 300pcs...sekarang masih berbaki 100pcs lebih...bermakna aku hanya sempat bagi 100++ kat tetamu yg datang hampir 800 orang...harap xda yg kecik hati bila xdapat doorgift....minta ampun sangat2...


Bilik Pengantin
Aku nak bilik yg sangat simple dan x semak...lebih kurang macam hotel lah hendaknya...aku pilih cat warna krim, langsir warna emas, dan cadar putih jenama Herman (hotel series)...masa wedding day aku nak letak bunga ros merah kat sebelah katil, tapi malangnya aku lupa siram bunga dalam pasu...mai hari nak guna, bunga pun dah layu...sedih ok...


You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images